Hned na úvod vám dám jednu radu. Nejezděte do Říma v období vánočních svátků, a už vůbec ne na Silvestr. Z hlavního města Itálie se stává jeden velký karneval pro turisty.
Slovníček letušky
Když si tak pročítám všechny články, které jsem doposud o létání s Emirates napsala, často se v nich objevují slova běžná v každodenní mluvě letušky, ale pro nezasvěcené uši můžou znít nepochopitelně. Na vysvětlenou jsem se proto rozhodla sepsat takový "slovníček letušky".

Už během samotného výcviku se jako Emirates crew seznámíte s úplně novou slovní zásobou. První slovo, které vás zajímá jakmile začnete létat, je layover. To znamená, že v určité destinaci zůstáváte přes noc. Většina layoverů trvá 24 hodin, u některých destinací (jako například Auckland) i 56 hodin. Čím delší layover, tím líp. Máte tak jistotu, že stihnete všechno, co jste si naplánovali; prozkoumat destinaci, poznat se s ostatními crew a hlavně, pro letušky to nejdůležitější, odpočinout si.
Layovery ale nemusí nutně být jen v jedné destinaci, objevují se mezi nimi i několikadenní ve více destinacích. V tom případě se layover mění na multisektor. V praxi to vypadá tak, že vyrážíte z Dubaje, přiletíte do nějaké destinace, kde strávíte den a noc, letíte do další destinace, kde opět strávíte noc, následně se vracíte do první destinace, znovu následuje layover a nakonec se letí zpět do Dubaje. Zní to možná trochu komplikovaně, ale váš letový plán potom vypadá například takto; Dubaj – Barcelona – Mexiko – Barcelona – Dubaj. Lehko se tak stane, že se do Dubaje vrátíte po pěti až sedmi dnech. Ve spalujícím létě takový únik z Dubaje ale rozhodně uvítáte.

Existuje i protiklad
layoveru, a tím je turnaround. Každý
26. den v měsíci jsem otevírala svůj nový roster (letový plán) a doufala, že
turnarounds se v něm budou objevovat co nejmíň, ideálně vůbec. Jsou to totiž ty
kratičké lety, v rozmezí od jedné do čtyř hodin, kdy v destinaci sice
přistanete, ale jediné, co z ní vidíte, je samotné letiště. Jako crew
zůstáváme na palubě letadla, s úsměvem na rtech a vděční, že máme půlku 'šichty' za sebou se rozloučíme s pasažéry, nabereme nové cestující a letíme rovnou
zpět do Dubaje. Na první příčku těch nejhorších turnaroundů bych umístila ty, kdy odlétáte z dubajského
letiště v jednu v noci a vracíte se okolo sedmé hodiny ráno. Na druhou stranu při
nočních letech většina cestujících spí a tak můžete čekat málo call bellů. To jsou takové ty
"ding-dong" zvuky doprovázené rozsvícením světla v blízkosti dveří. Pro nás
letušky to signalizuje jeden z dlouhé řady požadavků, které na nás zákazníci
můžou mít; sklenici vod(k)y nebo jiného drinku, jídlo pro děti, špunty do uší
(při těch letech, kde je hodně dětí), kartáček na zuby a tak
dále a tak dále. Věděli jste, že u některých aerolinek je povoleno
stisknout call bell jen v nouzových případech, jako je
ohrožení života? Tak si příště rozmyslete, jestli opravdu potřebujete
asistenci letušky, nebo si pro tu vodu zvládnete dojít sami.
Bez pasažérů a jejich call bellů bych se na letu klidně obešla, bez posádky už ale rozhodně ne. Posádka se dělí na dvě hlavní skupiny, cabin crew a flight crew. Ta druhá sestává vždy minimálně ze dvou lidí; kapitán a first officer, zkráceně FO (první důstojník nebo kopilot). Na delších letech (10 hodin a více) můžete mít ale i 4 členy flight crew, tedy dva kapitány a dva FO's. Hned na prvním místě pod kapitánem, už ve skupině cabin crew, je purser. Doslovný překlad tohoto slova neexistuje, aspoň jsem se ho nedopídila. Purser zastává roli nejpovolanější osoby mezi cabin crew a kdyby se něco stalo celé posádce v kokpitu, bude to on/ona, kdo převezme velení (jestli i řízení letadla jsem raději nikdy nezjišťovala). Má na starosti vše, co se děje v kabině; od rozvržení pracovních pozic ve first, business i economy třídě, přes určení časů servírování jídla až po rozdělení přestávek. Hlavně je to ale osoba, na kterou se můžete (a měli byste) obrátit, pokud jste narazili na pasažéra, který nespolupracuje (odmítá si zapnout bezpečností pás), kolabuje (v extrémním případě) nebo obtěžuje ostatní pasažéry. Hned za purserem stojí cabin supervisor (CSV), na každou třídu minimálně jeden. Ten zastupuje pursera, dohlíží na hladký průběh pracovních úkonů a zároveň vykonává stejnou náplň práce jako ta nejnovější letuška v economy. Po CSV už následuje zástup všech ostatních cabin crew, bez ohledu na to, v jaké třídě pracujete. A kolik nás na jednom letu bývá? Když letíte Boeingem 777, musí nás být minimálně deset. U dvoupatrového Airbusu 380 (ano, to je to letadlo se sprchou a barem jako ve filmu Sex ve městě 2) klidně i přes dvacet. Přece jen na těch 550 lidí na palubě potřebujete dostatek pracovní síly.

Je to ale taky z toho důvodu, že na každé dveře potřebujete jednoho člověka. Letadlo nesmí odletět, pokud u každých dveří nesedí minimálně jeden člověk. Proč? Z bezpečnostních důvodů; zaprvé, aby si nějakej šílenec nerozmyslel svoje výletování během vzletu a nesnažil se dveře otevřít a zadruhé, kdyby došlo na nouzové přistání, aby měl ty dveře kdo otevřít a zajistit tak co nejrychlejší evakuaci. Proto má každý z crew přidělený svůj jumpseat, což je to sklápěcí sedadlo u dveří. Občas tam bývají ne jeden, ale dva jumpseaty vedle sebe. To je zase proto, že potřebujeme více crew, než je dveří. Kvůli těm výše zmíněným 550 cestujícím.
Ti, co sedí na druhém jumpseatu ve většině případů obsluhují galley, tedy kuchyňku. Při servisu jídla je v kabině neuvidíte, jsou schovaní v kuchyňce a chystají vozíky s jídlem a pitím. Může se zdát, že mají největší pohodičku, ale ve skutečnosti na jejich rychlé práci závisí celý servis, vlastně spokojenost všech zákazníků na palubě. Je to jako v restauraci; můžete mít sebekrásnější interiér a naprosto perfektní obsluhu, ale když nemáte kuchaře, sedí vám tam 500 hladových, a tudíž naštvaných, lidí.


Emirátský slang
Co mají ale všichni crew v Emirates společný (kromě uniforem), je, jak bych to nazvala já, "emirates slang". Po prvních několika týdnech se každý stane "habibi", v překladu zlato, drahoušku. Tohle univerzální oslovení se vám hodí především ve chvílích, kdy během letu zapomenete jména ostatních crew, což se stává při jejich každodenní obměně snadno. Jde to ale i opačným směrem. Když se během layoveru, nebo i samotného letu, s někým sblížíte a opravdu si rozumíte, vyjadřujete tím přátelství a náklonnost.
Každý sportovní tým má svůj motivační pokřik, většinou o jednom či dvou slovech (aspoň myslím, já moc na týmový sporty nejsem). U Emirates crew tohle slovo představuje "yalla" neboli "jdem na to". S železnou pravidelností uslyšíte yalla těsně před začátkem servisu v galley, na znamení odhodlání. Na layoverech se to už potom pronáší s veselejším přívlastkem, většinou když se vyráží ven prozkoumat destinaci.
Hodně používané je i "Ramadan Kareem", které jsem zmiňovala v článku o Ramadánu. Tohle slovní spojení uslyšíte ale jen během jednoho měsíce v roce.
Tenhle slovníček by se hodil mamce, když jsem začala pracovat v Emirates. S několika měsíčním zpožděním jsem ho nakonec sepsala. Nejen pro mamku, ale i pro vás ostatní, kteří překousáváte moje články. Snad vám přijde k ruce.
Začti se do dalších příběhů
Říká se, že všechny cesty vedou do Říma. Nejspíš tomu tak opravdu bude, protože i pro mě to byla na konci roku cílová destinace. Došla jsem tam ale přes Budapešť v Maďarsku, kde se mluví jazykem, který v uších cizince zní jako zaklínadlo. Jestli mě někdo proklel, nevím, ale kouzelné to rozhodně bylo!
Poslední touchdown
Stojím na nástupišti hlavního nádraží ve Vídni, nepřítomně koukám před sebe a zabalená v ubohým podzimním kabátu se snažím co nejhlouběji schovat do šály. Tentokrát mě nečeká ani layover ve Vídni, ani kratší dovolená v Brně. Ne, přistála jsem, nadobro. Absolvovala jsem svůj poslední "touchdown" s Emirates.
Druhá šance v Kapském Městě
Po poslední návštěvě Kapského Města a střetnutím s místní kriminalitou jsem k hlavnímu městu Jihoafrické republiky chovala určitou nedůvěru. Místo layoveru plného deště a slz mě ale čekaly neuvěřitelné dobrodružství, které se neobešly bez trochy adrenalinu.