Existuje i protiklad
layoveru, a tím je turnaround. Každý
26. den v měsíci jsem otevírala svůj nový roster (letový plán) a doufala, že
turnarounds se v něm budou objevovat co nejmíň, ideálně vůbec. Jsou to totiž ty
kratičké lety, v rozmezí od jedné do čtyř hodin, kdy v destinaci sice
přistanete, ale jediné, co z ní vidíte, je samotné letiště. Jako crew
zůstáváme na palubě letadla, s úsměvem na rtech a vděční, že máme půlku 'šichty' za sebou se rozloučíme s pasažéry, nabereme nové cestující a letíme rovnou
zpět do Dubaje. Na první příčku těch nejhorších turnaroundů bych umístila ty, kdy odlétáte z dubajského
letiště v jednu v noci a vracíte se okolo sedmé hodiny ráno. Na druhou stranu při
nočních letech většina cestujících spí a tak můžete čekat málo call bellů. To jsou takové ty
"ding-dong" zvuky doprovázené rozsvícením světla v blízkosti dveří. Pro nás
letušky to signalizuje jeden z dlouhé řady požadavků, které na nás zákazníci
můžou mít; sklenici vod(k)y nebo jiného drinku, jídlo pro děti, špunty do uší
(při těch letech, kde je hodně dětí), kartáček na zuby a tak
dále a tak dále. Věděli jste, že u některých aerolinek je povoleno
stisknout call bell jen v nouzových případech, jako je
ohrožení života? Tak si příště rozmyslete, jestli opravdu potřebujete
asistenci letušky, nebo si pro tu vodu zvládnete dojít sami.
Bez pasažérů a jejich
call bellů bych se na letu klidně obešla, bez posádky už ale rozhodně ne.
Posádka se dělí na dvě hlavní skupiny, cabin
crew a flight crew. Ta druhá
sestává vždy minimálně ze dvou lidí; kapitán a first officer, zkráceně FO
(první důstojník nebo kopilot). Na delších letech (10 hodin a více) můžete mít
ale i 4 členy flight crew, tedy dva kapitány a dva FO's. Hned na prvním místě
pod kapitánem, už ve skupině cabin crew, je purser. Doslovný překlad tohoto
slova neexistuje, aspoň jsem se ho nedopídila. Purser zastává roli nejpovolanější osoby mezi cabin crew a kdyby se
něco stalo celé posádce v kokpitu, bude to on/ona, kdo převezme velení (jestli
i řízení letadla jsem raději nikdy nezjišťovala). Má na starosti vše, co se
děje v kabině; od rozvržení pracovních pozic ve first, business i economy
třídě, přes určení časů servírování jídla až po rozdělení přestávek. Hlavně je to ale osoba, na kterou se můžete (a měli byste)
obrátit, pokud jste narazili na pasažéra, který nespolupracuje (odmítá si
zapnout bezpečností pás), kolabuje (v extrémním případě) nebo obtěžuje ostatní
pasažéry. Hned za purserem stojí cabin
supervisor (CSV), na každou třídu
minimálně jeden. Ten zastupuje pursera, dohlíží na hladký průběh pracovních úkonů
a zároveň vykonává stejnou náplň práce jako ta nejnovější letuška
v economy. Po CSV už následuje zástup všech ostatních cabin crew, bez
ohledu na to, v jaké třídě pracujete. A kolik nás na jednom letu bývá?
Když letíte Boeingem 777, musí nás být minimálně deset. U dvoupatrového Airbusu
380 (ano, to je to letadlo se sprchou a barem jako ve filmu Sex ve městě 2)
klidně i přes dvacet. Přece jen na těch 550 lidí na palubě potřebujete dostatek
pracovní síly.